بیماری های شایع در زنان باردار

بیماری های شایع در زنان باردار

رپورتاژ

اقدام به بچه‌دار شدن غیر از در نظر گرفتن مسائلی مثل آمادگی والدین و مسائل مالی، باید در سلامت کامل اتفاق بیفتد. برخی بیماری‌ها و مشکلات ممکن است همزمان با باردار شدن مادر اتفاق بیفتند. اگر تصمیم به بارداری دارید یا دوران بارداری خود را سپری می‌کنید، بهتر است با بیماری‌های شایع این دوران آشنا باشید و تا حد امکان از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کنید.

چرا بدن مادران در دوره بارداری بیشتر مستعد بیماری است؟

در دوران بارداری بدن مادر به‌علت وجود جنین، از حالت طبیعی خود ضعیف‌تر می‌شود. ساز و کار و سیستم طبیعی بدن زن در دوران بارداری از آنجایی که وظیفه تغذیه و محافظت از جنین را نیز بر عهده دارد، تغییراتی خواهد داشت. گاهی این تغییرات در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن است و گاهی باعث ضعیف‌تر شدن آن می‌شود. همچنین تغییرات هورمونی بدن مادر هم در آسیب پذیر شدن او در مقابل بیماری‌ها بی‌تاثیر نیست. البته جای نگرانی وجود ندارد. مادر با حفظ برنامه غذایی سالم و مقوی و همچنین مشورت با پزشک متخصص خود می‌تواند دوران بارداری سالم و طبیعی را پشت سر بگذارد. در روزهایی که درگیر بیماری همه‌گیر کرونا هستیم، امکان استفاده از خدمات دکتر زنان آنلاین نیز در بسیاری موارد فراهم شده است تا نیازی به خروج از منزل و در معرض بیماری قرار گرفتن وجود نداشته باشد.

کدام بیماری‌ها در دوران بارداری شایع‌ترند؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، در زمان بارداری مادر باید بیشتر از قبل به فکر سلامت خود و جنین باشد و از شرایطی که باعث بروز مشکلات برای خود یا جنین می‌شود خودداری کند. البته گاهی ابتلا به برخی از بیماری‌ها گریزناپذیر است، اما همچنان می‌توان با کنترل صحیح بیماری، شرایط را برای بارداری و زایمان بدون خطر فراهم کرد. از جمله بیماری‌هایی که مادران باردار را درگیر خود می‌کنند، به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • بیماری فشار خون: فشار خون بالا در دوران بارداری یکی از شایع‌ترین مسائل برای زنان باردار محسوب می‌شود که می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیوفتد. یکی از این دلایل تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک است. بارداری با وجود این بیماری باعث عوارض مختلفی می‌شود که یکی از این عوارض بالا رفتن فشار خون مادر است. البته ممکن است مادر پیش از بارداری نیز دچار فشار خون بوده باشد که در این صورت ابتدا باید راهکارهایی برای تنظیم فشار خون خود پیدا کند و سپس اقدام به بارداری نماید.
  • دیابت بارداری: یکی دیگر از بیماری‌هایی که احتمالا اسم آن را زیاد شنیده‌اید، دیابت بارداری است. این بیماری خطرات بسیاری را متوجه مادر و جنین می‌کند. دیابت بارداری باعث افزایش وزن بیش از حد جنین، نارس شدن نوزاد و زایمان زودرس می‌شود. برای کنترل قند خون در زمان بارداری می‌توانید به میزان مصرف کربوهیدرات در رژیم خود دقت کنید. همچنین اگر دچار این بیماری هستید باید تحت نظر متخصص قرار بگیرید.
  • مشکلات قلبی: اگر دچار اختلالات قلبی مادرزادی هستید احتمال انتقال این اختلالات به فرزندتان نیز وجود دارد. علاوه بر این اگر در زمان بارداری علایمی مثل تپش قلب بالا، تنگی نفس و درد قفسه سینه را تجربه کردید، ممکن است گرفتار مشکلات قلبی شده باشید. اختلالات قلبی عوارضی مثل فشار خون و کم خونی در مادر را بوجود می‌اورد.
  • عفونت‌های اندام جنسی: عفونت‌های اندام جنسی زنانه از جمله بیماری‌های زنان است که ممکن است مادران باردار را درگیر کند. تغییرات هورمونی دوره بارداری که منجر به افزایش هورمونهای زنانه استروژن و پروژسترون می‌شود، یکی از علل ابتلای مادر به عفونت‌های زنانه است. این عفونت‌ها معمولا با تجویز پماد از سوی پزشک به‌راحتی درمان می‌شوند.

چه اقدامات احتیاطی می‌توان انجام داد؟

با وجود اینکه بدن مادر در دوران بارداری آسیب‌ پذیر‌تر می‌شود اما با رعایت برخی نکات می‌توان تا حدی از بروز مشکلات دوران بارداری پیشگیری کرد. پیش از هر چیز بهتر است با مشورت پزشک خود هر نوع مکمل یا واکسن که مورد نیاز بنتان است را دریافت کنید. اگر نیاز به آزمایش خاصی دارید آن را انجام داده و نتایج را با پزشک خود بررسی کنید. از مصرف آب و مواد غذایی سالم و مقوی غافل نشوید. تا حد امکان با افرادی که امکان بیمار بودنشان وجود دارد برخورد نداشته باشید و طبق توصیه پزشک ورزش‌های دوران بارداری را انجام دهید.

چه نکاتی در دوران بارداری برای مراقبت از خود توصیه می‌شود؟

حفظ سلامت جسمی و روانی مادر در این دوره حساس، بسیار اهمیت دارد. سعی کنید همان‌طور که جسم خود را تقویت می‌کنید، روحیه خود را نیز شاداب و سرحال نگه‌دارید. در این راستا می‌توانید از موارد زیر پیروی کنید:

  • خواب کافی: از اهمیت خواب کافی هر چقدر گفته شود باز هم حق مطلب ادا نشده است. رعایت این مساله چه در زمان بارداری و چه زمانی که باردار نیستید باعث حفظ سلامت و روحیه شما می‌شود. البته خواب کافی با پرخوابی اشتباه نگیرید. خواب زیاد به اندازه کم خوابی می‌تواند به بدن آسیب بزند.
  • یوگای بارداری: تمرین‌هایی برای ریلکس شدن جسمی و فکری وجود دارد که مخصوص مادران باردار است. چنانچه در شرایطی هستید که انجام این حرکات برای شما مقدور است، از انجام آن غافل نشوید.
  • غذاهایی که دوست دارید بخورید: در زمان بارداری ممکن است نسبت به بو و طعم برخی غذاها حساس شوید. حتی اگر این مواد غذایی برای شما مفید بودند اما خود را مجبور به مصرف آن نکنید و در عوض جایگزین‌هایی را که به همان میزان برای بدنتان مفید هستند را مصرف کنید.