مشکلات فنی دامن بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر را هم گرفت؛ بازرسی‌های FAA از خط تولید

مشکلات فنی دامن بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر را هم گرفت؛ بازرسی‌های FAA از خط تولید

بوئینگ اواخر ماه گذشته میلادی به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که برخی از هواپیماهای بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر با مشکلات کنترل کیفیت در خط تولید مواجه شده‌اند که در نتیجه آن، ۸ فروند هواپیما زمین‌گیر شدند و حالا اداره هوانوردی فدرال (FAA) تحقیقاتی را درباره آن شروع کرده است.

دو مشکل این هواپیما مربوط به تولید آن در کارخانه شمال «کارولینای جنوبی» می‌شود. این مشکلات به صورت داوطلبانه به رگولاتورها و خطوط هوایی اطلاع داده شده و تحقیقات سازمانی در این زمینه آغاز شده است. سخنگوی بوئینگ اعلام کرده:

«بوئینگ دو مشکل مربوط به تولید را شناسایی کرده که با ترکیب یکدیگر، شرایطی را ایجاد می‌کنند که مطابق با استانداردهای طراحی ما نیست.»

یکی از این مشکلات در هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر مربوط به موادی می‌شود که برای پر کردن فضاهای خالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این مواد مشکل داشته‌اند و تعدادی از آن‌ها ابعاد مناسبی نداشته‌اند. این کمپانی ادعا کرده که این خطاها نشان‌دهنده مشکل در خط تولید است، اما هیچ کدام از آن‌ها به صورت جداگانه زمین‌گیر شدن هواپیماها را توجیه نمی‌کند.

به گفته سخنگوی این شرکت، ترکیب این دو مشکل ایمنی هواپیما را به خطر می‌اندازد و از استاندارد بوئینگ پیروی نمی‌کند که نتیجه آن، زمین‌گیر شدن چندین فروند بوئینگ ۷۸۷ دری‌لاینر بوده است.

اواخر ماه گذشته میلادی ۸ فروند از این هواپیما زمین گیر شدند که مربوط به کشورهای کانادا، سنگاپور و اروپا می‌شود. به گفته بوئینگ، هواپیماهای با دو مشکل زمین‌گیر شده‌اند و آن‌هایی که تنها دارای یکی از این مشکلات بوده‌اند، با ظرفیت محدود به پرواز‌ها ادامه می‌دهند.

بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر

به نظر می‌رسد FAA در حال بررسی این موضوع است که آیا بوئینگ به یک دستورالعمل قابلیت پرواز نیاز دارد یا خیر. تصمیم اداره هوانوردی فدرال می‌تواند روی تمام هواپیماهای دریم‌لاینر در حال پرواز تاثیرگذار باشد و در نهایت منجر به تغییراتی در نحوه مونتاژ آن‌ها شود.

بوئینگ هم اکنون در حال تولید ۷۸۷ دریم‌لاینر در دو منطقه، واشنگتن و کارولینای جنوبی است و این کمپانی پیش از شیوع ویروس کرونا، ماهانه ۱۴ مدل از آن‌ها را تولید می‌کرد که هم اکنون این تعداد به ۱۰ فروند کاهش پیدا کرده و سال آینده میلادی به ۶ فروند در ماه می‌رسد.

بررسی FAA می‌تواند شامل ۱۰۰۰ هواپیما شود که البته این موضوع به دامنه تحقیقات رگولاتور بستگی دارد. این تحقیق در حالی صورت می‌گیرد که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس که از مارس ۲۰۱۹ به علت سوانح مرگبار زمین‌گیر شده است، برای سرویس‌دهی دوباره آماده می‌شود.